Naše knihovna dostala darem více jak 60 knih od nakladatelství PASEKA.
Text // Marie Vorlíčková
Obecní knihovna dostala darem od nakladatelství PASEKA více jak 60 knih. Některé z nich byly ve dvojím vyhotovení, proto se o ně podělíme s jinými knihovnami.
Milena Agusová - Kameny bolesti
Útlý román Mileny Agusové zasazený do prostředí italské Sardinie v období od čtyřicátých let minulého století do současnosti získal doma i v zahraničí řadu literárních cen, vyvolal nesmírný čtenářský zájem a vyšel nebo se připravuje k vydání v dalších šestnácti jazycích. Jeho vypravěčka v něm líčí osudy černé ovce i obětního beránka rodiny, "bláznivé babičky", která odmalička touží po "té nejdůležitější věci na světě" - lásce. Živě a se smyslem pro humor podané líčení nezapomíná ani na další členy rodiny a tok historie poznamenávající jejich životy, jeho hlavní motiv však jako by tvořila babiččina víra, že naše životy mají smysl jen díky "té nejdůležitější věci na světě".
Gustaw Herling-Grudziński - Hřbitovní poutník
Dvojice povídek mistra moderní polské prózy se motivicky váže k válečným událostem na území bývalé Jugoslávie v první polovině devadesátých let. "Blahoslavená, svatá" je tragickým příběhem polské dívky, která je během svého pobytu v Bosně podrobena sexuálnímu násilí ze strany srbských vojáků, navzdory tomu je však odhodlána donosit dítě, jež s jedním z nich počala. Z iniciativy katolické církve je pak přemístěna do odlehlého jihoitalského městečka, plánu učinit z dívky novodobou světici se však postaví do cesty nečekaný zásah osudu, který završí hrdinčinu tragédii. Protagonistou titulní prózy, nalezené v Herlingově pozůstalosti, je srbský kapitán Malić, jeden z aktérů masakru bosenských Muslimů ve Srebrenici, který zpočátku své nadřízené přemlouvá k lidskosti, sám pak ale v záchvatu zuřivosti zavraždí desítky lidí. Po válce je hledán haagským tribunálem, několik let se skrývá po evropských hřbitovech a věří, že právě mlčenlivá společnost mrtvých mu umožní vyhnout se spravedlnosti…
Marguerite Yourcenarová - Rána z milosti
Sevřená novela klasické čistoty vypráví ústy jednoho z protagonistů, německého důstojníka Erika von Lhomond, komorní příběh mimoběžné lásky s tragickým vyústěním, který se odehrává v Pobaltí v letech 1919-1920 během občanské války. Neopětovaná a otevřeně deklarovaná milostná vášeň, kterou k němu chová sestra jeho nejlepšího přítele a bratra ve zbrani, stejně jako Erikovo hrdé odmítání, podbarvené jinou sexuální orientací, má od samého počátku rozměry klasické tragédie, vázané jednotou místa, času a děje. Zámek Kratovice, odříznutý válečnými událostmi od světa, se tak stane dějištěm vypjatého bratrství, lásky a nenávisti, které všechny tři hrdiny příběhu bez ohledu na jejich pohlaví či politické přesvědčení spojí v jakémsi společenství intenzity citu tváří v tvář nebezpečí a strádání.
Michael Dibdin - Vendetta, případ komisaře Zena
Vyšetřování záhadné brutální vraždy čtyř osob v přísně střežené vile majitele stavební firmy Oscara Burola na Sardinii se ještě zkomplikuje, když aparát jedné z politických stran komisaře Zena nepřímo vyzve k zásahu, který by odvedl pozornost od hlavního podezřelého vzhledem k jeho kontaktům s vysoce postaveným činitelem strany. Zatímco Zen se pokouší vyrovnat s beznadějnou situací, která mu v každém případě hrozí nepříjemnými důsledky, v jeho bezprostředním okolí se začínají množit známky toho, že je sledován kýmsi, kdo nejspíš usiluje o jeho likvidaci…
Juan José Millás - Povídky o zmatených záletnících
Známý španělský prozaik a novinář předkládá v Povídkách o zmatených záletnících třicet krátkých textů na téma manželské a partnerské nevěry. Pohrává si s nejrůznějšími situacemi, ke kterým může při záletech dojít, a vždy jim propůjčuje překvapivý a často humorný závěr. Juan José Millás k tématu nevěry přistupuje s lehkostí, ale na druhé straně s literární bravurou, která mnohdy přebíjí téma samotné. Základem všech povídek je moment překvapení, nonsens či anekdotická zkratka, čímž navazuje na tradici španělsky psané absurdní povídky.
Joseph Anton - Vzpomínky Salman Rushdie
Světoznámý britský prozaik se v dlouho očekávané vzpomínkové knize vrací k létům, která musel poté, co byl ájatolláhem Chomejním v únoru 1989 odsouzen k smrti za autorství románu Satanské verše, údajně namířeného proti "islámu, Prorokovi a Koránu", strávit pod policejní ochranou a v neustálých obavách o vlastní život i osud svých blízkých. Strhující vyprávění zaujme dramatickým popisem událostí i otevřeností, s níž autor popisuje své vynucené soužití s policejními specialisty, zvraty ve svém soukromém životě či složitý vztah k vlastnímu otci a komentuje postoje těch, kteří jej veřejně podpořili nebo se naopak přidali k jeho kritikům.
Valeria Parrellová - Za projevenou milost
Carverovsky úsporně psané příběhy neapolské rodačky odrážejí pulzující život metropole italské Kampánie se všemi jeho protiklady a zaujmou neotřelým zpracováním témat spojených se světem neapolské camorry i obecně lidských problémů autorčiných hrdinek: mladé ženy donucené převzít po smrti druha jeho práci drogového dealera, třicátnice, jež pomalu pohřbívá někdejší sny o kariéře, i úspěšné kurátorky výtvarného umění konfrontované s tíživým citovým dilematem s tragickými důsledky. Útlá kniha, s níž se Parrellová nepřehlédnutelně prosadila na italské literární scéně, figurovala mezi finalisty prestižní ceny Strega a nepochybně patří k tomu nejlepšímu z italské prózy posledního desetiletí.
Richard Erml - Jidášovi bratři, Libeňský román
Na pozadí někdejší dělnické čtvrti Libně se odehrává současný příběh Jidášových bratrů. Michala, Martina a jejich otce Salema, jemuž po rozvodu dělá společnost už jenom kocour Jidáš. Salemovou životní vášní je vlastní pojetí filosofie a jeho posledním dílem divadelní hra o starořeckém Diogenovi. Kainovým komplexem poznamenaný vztah bratrů vyostří otcovo přání, aby se Michal o jeho hru jako divadelník postaral. Další linii románu představuje Salemovo pozdní milostné vzplanutí ke studentce, které hölderlinovsky říká Diotima. Ani láska stárnoucího filosofa, ani realizace jeho hry, ani vzájemný vztah bratrů se nenaplní podle očekávání. Jediné, co neúprosně postupuje, je další přeměna staré Libně v developerský sen bydlení u vody na místě zbouraných libeňských loděnic.
Michael Dibdin - Krysí hnízdo, případ komisaře Zena
Komisař italské kriminálky Aurelio Zen, přeložený před lety z vyšetřovací služby k administrativě, když jeho pátrání po únoscích bývalého premiéra Alda Mora začalo ohrožovat vlivné politické kruhy, je neočekávaně vyslán do Perugie a pověřen vyšetřováním únosu Ruggiera Milettiho, hlavy jedné z nejmocnějších podnikatelských rodin v zemi. Již brzy po příjezdu Zen zjistí, že jeho úsilí o dopadení únosců příliš nepřejí místní úřady ani někteří členové rodinného klanu, jimž jako by Milettiho odstavení od vlivu na vedení rodinného podniku spíše vyhovovalo, a pátrání po pachatelích únosu a posléze i vraždy se postupně proměňuje v neúprosný a nervy drásající zápas, v němž jedinou Zenovou šancí na úspěch je rozkrýt temný svět pečlivě střežených osobních tajemství, zájmů a intrik všech podezřelých.
Alesandro Piperno - S těmi nejhoršími úmysli
Románový debut italského prozaika Alessandra Piperna lze označit za moderní rodinnou ságu, bildungsroman a satirickou fresku v jednom. Jeho vypravěč Daniel, literát a fetišista s masochisticko-introspektivními sklony, v něm popisuje své dětství a dospívání v rozvětvené římské židovsko-katolické rodině s důrazem na svůj komplikovaný vztah k opačnému pohlaví, jeho líčení však zároveň předkládá barvitý obraz římské smetánky v průběhu druhé poloviny 20. století, jakýsi "jarmark marnosti" naší doby. Příběhem rodiny Sonninových, jejich finančními i společenskými vzlety a pády, se současně táhne zamyšlení nad osudem a podobou moderního sekularizovaného evropského Žida, rozpolceného mezi sionismem a antisemitismem, přijímáním a odmítáním vlastních kořenů a tradic svého lidu.
Max Frisch - Třetí deník, skici/1982
V září 2009 byl v německém tisku oznámen senzační nález neznámého díla slavného švýcarského autora Maxe Frische. Jedná se o text namluvený Frischem na diktafon a následně přepsaný jeho sekretářkou (184 str.) Koncepty ke třetímu deníku vznikaly od jara 1982 v New Yorku, kde MF v té době žil se svou o mnoho mladší americkou družkou ( Lynn z jeho povídky Montauk). Příležitostné zápisky osobního charakteru i delší reflexivní pasáže se vyznačují typickým rukopisem jeho předchozích světoznámých deníků.
Jorge Bergoglio - Papež František o rodině, víře a úloze církve ve 21. století
Současný papež František se ještě jako kardinál Jorge Mario Bergoglio pravidelně scházel se svým přítelem rabínem Abrahamem Skorkou, aby spolu debatovali o otázkách víry, o Bohu i ďáblu, vině a odpuštění, politice, globalizaci, vědě a konfliktech současného světa. Nakonec se rozhodli, že svoje rozpravy zpracují do podoby knihy. Dialog obou přátel a zároveň představitelů svých náboženských obcí vyniká hloubkou a přesností, ale současně odpovídá srozumitelnou a svěží formou na otázky, které si každý den kladou věřící i lidé, kteří se k žádnému náboženství nehlásí.
Ricardo Piglia - Umělé dýchání
Hlavní hrdina románu spisovatel Emilio Renzi pátrá po svém vzdáleném příbuzném a snaží se rozluštit hádanku, jakou historickou roli sehrál tajemník jedné z významných postav argentinských dějin. Byl to hrdina, nebo zrádce? Skrze tyto a další postavy rozvíjí Piglia literární hru, která se dotýká základních traumat argentinské společnosti. Román vznikal v době, kdy se chýlila ke konci vláda argentinské junty (1980) Jorgeho Rafaela Videly. Děj situovaný do 19. století do období vlády diktátora Juana Manuela de Rosase odkazuje nevyhýbavě na realitu Videlova teroru. Prostřednictvím literárních postav zároveň vybočuje z ryze argentinských reálií. V knize se objevuje nejen postava inspirovaná Witoldem Gombrowiczem, ale například i jakýsi literární obraz Franze Kafky. Stejně jako J. L. Borges i Piglia hledá spojnice mezi argentinskou (jihoamerickou) kulturou a kulturou středoevropskou, jíž je fascinován.
Geoff Over - Zóna
Film Andreje Tarkovského Stalker se britskému prozaikovi a esejistovi Geoffu Dyerovi nesmazatelně zapsal do paměti již před třemi desítkami let, kdy jej viděl poprvé. Ve své nové knize nabízí Dyer, známý svými žánrově obtížně zařaditelnými texty, svéráznou reflexi tohoto vrcholného díla světové kinematografie, která postupně přerůstá v originální zamyšlení nad obecnějšími otázkami vztahu života a umění. Zona je výstižnou ukázkou Dyerovy schopnosti objevného pohledu, přesného pozorování a nezaměnitelného autorského hlasu, libujícího si ve střídání poloh, spojování nespojitelného a odbočkách nejrůznějšího druhu, a bezpochyby jednou z nejoriginálnějších a nejhumornějších knih na téma filmu a umění vůbec.
Slasti a neřesti 33 rozhovorů Aleny Plavcové
Kniha představuje to nejlepší z rozhovorů autorky s významnými osobnostmi naší kultury a veřejného života, které vyšly v příloze Pátek Lidových novin mezi roky 2000–2011. Nadčasová rozprávění se Zdeňkem a Janem Svěrákovými, Janem Třískou, Vlastou Chramostovou, Karlem Schwarzenbergem, Ludvíkem Vaculíkem, Ivanem Klímou, Soňou Červenou, Hanou Hegerovou a dalšími doplňují interview, z nichž některá nelze zopakovat (s legendárním Jiřím Kolářem nebo s manžely Kaplickými pět dní před Kaplického smrtí). Všechny rozhovory pak spojuje pozoruhodná schopnost Aleny Plavcové přimět partnera k otevřené a pravdivé zpovědi.
Neil Shubin - Ryba v nás
O objevu 375 milionů let staré přechodové formy mezi rybou a obojživelníkem v odlehlém koutě arktické Kanady i o tom, že v každém z nás je skryta ryba, byť v zastřené a pozměněné podobě, o tom, jak se postupně měnilo rybí tělo v tělo savce (a člověka), a nejen o tom, vypráví ve své nesmírně originální knize Neil Shubin, účastník objevu oné pradávné ryby zvané Tiktaalik. Zábavnou formou spojuje dobrodružství v paleontologii s vědeckými poznatky a odhaluje mnoho překvapivých souvislostí mezi naší anatomií a anatomií ryb, plazů a dalších tvorů.
John D. Barrow - Kniha o nekonečnu
Otázka konečnosti či nekonečnosti vzrušovala lidstvo odedávna. Nekonečno je nepochybně ta nejpodivnější idea, jež lidstvo znepokojuje neustále. Autor ve své knize seriózně a s jistou hravostí mu vlastní odpovídá na všechny otázky, i ty rozumem těžko uchopitelné, které v sobě myšlenka nekonečna, jež přitahovala pozornost velkých myslitelů všech dob – od Aristotela a Zenona po velké mozky dneška, skrývá. Odkud se myšlenka nekonečnosti vzala a co nám může říct o vesmíru? Skutečně existují nekonečna? Nebo je nekonečno jen jakási nálepka pro něco, co je nedosažitelné? Je vesmír nekonečný? Je nekonečně starý a bude existovat navěky? Lze v konečné době vykonat nekonečně věcí? Nekonečno je však také místo, kde se věci zároveň dějí i nedějí . Nekonečný vesmír charakterizují paradoxy a fantazie.
Salvo Sottile - Temnější než půlnoc
Nino Giaconia má pověst nelítostného a krutého zabíjáka, zcela oddaného zájmům corleonské mafie a jejímu šéfovi Garparu Occhiuzzovi. Ale i on má citlivé místo: manželku Rosu Martinezovou, patřící ke klanu „poražených“ z Palerma. Krásná a nešťastná Rosa si ho vzala spíš proto, aby utekla z dusivého područí svého otce, než kvůli lásce. Tímto rozhodnutím si udělala ze života peklo a postupem času pochopila, že není cesty zpět. Po stopách Gaspara a Nina, kteří se ukrývají téměř dvě desetiletí před zákonem, pátrají neústupná soudkyně Elvira Salemiová a komisař Matteo Di Giannantonio, oba plní pochybností a rozporů, přesto rozhodnutí za žádných okolností neustoupit. Román Salva Sottileho dosahuje svým břitkým stylem, svižným tempem a řadou vzrušujících scén, jejichž napětí se postupně zvyšuje, téměř filmového rytmu. Příběh krvavé mafiánské odplaty, lásky a smrti se vyhýbá rozvleklosti a běžné schématičnosti žánru a vytváří živé vyprávění ojedinělé dramatické síly.
Javier Marías - Zamilovanost
Mladá redaktorka María Dolzová každé ráno sleduje v kavárně cizí pár. Pozorování dvojice, jež ji fascinuje, se pro ni stane posedlostí a rituálem až do okamžiku, kdy se z novin dozví, že muž byl na ulici za podivných okolností zavražděn. Později se seznámí s jeho manželkou a zaplétá se do složité rodinné historie i příběhu vraždy. Marías vypravuje o lidské vůli, ničivé síle vnějších událostí, o strachu z toho, že by se mrtví mohli vrátit, kterým trpí nejvíce ti, co je oplakávají a přejí si, aby nikdy nezemřeli. V neposlední řadě pak píše o onom zvláštním duševním stavu zamilovanosti, který je na jedné straně vnímán jako pozitivní až spásný, na straně druhé ale ospravedlňuje i různé výstřelky a ničemnosti.
Joan Peruga - Neviditelná republika
Novinář Miquel přijel do Andorry, malého knížectví sevřeného vrcholky Pyrenejí, aby napsal reportáž o vzácných knihách. Ale našel tu mnohem víc - lásku ke knihovnici a vášnivé bibliofilce Maríi, s níž se pouští do pátrání po vzácném cestopisu anglické autorky. Vědí o něm jen to, že byl vydán roku 1865 v Londýně a před mnoha lety se objevil v katalogu jistého knihkupce. Co ale mladou cestovatelku vedlo k její dobrodružné výpravě? A navštívila skutečně andorrské knížectví, nebo si všechno jen vysnila?
Timothy Garton Ash - Svobodný svět
Mimořádně aktuální politický esej známého britského historika, politologa a publicisty se zamýšlí nad politickou krizí, jež rozdělila západní svět v otázce irácké války a boje proti terorismu, a variantami dalšího vývoje mezinárodních vztahů uvnitř západního společenství i v celosvětovém měřítku. Hlavní myšlenku zasvěcené a apelativně psané knihy, odmítající pokus o konfrontaci mezi "evropským" a "americkým" pohledem na globální problémy současného světa, lze stručně charakterizovat jako výzvu k zachování kontinuity transatlantické vazby a novému nastolení politického realismu a zodpovědnosti; základní teze své úvahy přitom Garton Ash - jak je ostatně v jeho dílech zvykem - podává v rámci odborně poučeného a svěže psaného výkladu, který lze číst i jako stručný přehled moderních mezinárodních politických dějin a výhled do jejich možného vývoje v nadcházejících desetiletích.
Nassim Nicholas - Taleb antifragilita
Proč je městský stát lepší než stát národní? Proč mít připravenu výpověď ještě předtím, než nastoupíte na nové místo? A proč znamenalo ztroskotání Titanicu spíše záchranu než ztrátu lidských životů? Nejnovější kniha amerického akademika a investičního poradce Nassima Nicholase Taleba klade, jak je u autora zvykem, řadu provokativních otázek, především ale opět dochází k závěrům, které mohou bez nadsázky změnit náš život. Základní myšlenky svých předešlých knih Černá labuť a Zrádná nahodilost - tedy především to, jak podstatnou roli hrají v našem životě nepředvídatelné události, nahodilost a štěstí - rozvíjí autor poukazem na potenciálně pozitivní roli neurčitosti, chaosu a volatility, jevů, kterých se instinktivně spíše obáváme. Paradoxně právě z nich můžeme podle autora těžit a dosáhnout tak nejen odolnosti, ale i "antifragility" - tak jako pevnost našich kostí vzrůstá tehdy, jsou-li namáhány. Dokážeme-li to, budeme schopni úspěšně čelit i dnešnímu nejistému a překotně se měnícímu světu.
Bogdan Suceava - S bubnem na zajíce chodil
Román s ozvuky děl Michaila Bulgakova, Umberta Eca i latinskoamerického magického realismu je sžíravou politickou satirou na poměry v rumunské společnosti devadesátých let minulého století, dobu liknavého přechodu od totality k demokracii, kdy staré modly padly a na jejich místo se drali taškáři a falešní proroci všeho druhu. V klauniádě kombinované s metafyzikou uvádí autor do příběhu náboženskou společnost se ztřeštěnou nesourodě poslepovanou ideologií, bojůvku fašistického zrna vyznávající vtělení dávného moldavského knížete a všudypřítomnou tajnou službu, jejíhož příslušníka proměnila uzbecká KGB kdysi v zrzavého kocoura. Samozvaní mesiáši a pravověrné sekty tu vyrůstají jak houby po dešti, střet různého pojetí spásy vede ke konfliktu a kolotoč bláznovství nabírá netušené obrátky.
Italo Svevo - Krátká sentimentální cesta a jiné povídky
Výbor dosud nepřeložených povídek terstského spisovatele Itala Sveva mapuje jeho tvůrčí dráhu od prvních textů, jež vznikly ještě před napsáním románů Život pana Alfonsa (1892) a Senilita (1898), přes období takzvaného ticha, kdy se Svevo chystal skoncovat s tou "směšnou a škodlivou věcí, které se říká literatura", až k brilantním textům vzniklým v autorově posledním tvůrčím období, datovaném od vydání románu Vědomí a svědomí Zena Cosiniho (1923), jenž mu přinesl slávu a úspěch. Některé z posledních povídek lze číst i jako kapitoly či fragmenty připravovaného čtvrtého románu, v němž mělo vyprávění Zena Cosiniho pokračovat, ale který už autor nedostal šanci napsat.
Roberto Saviano - Nula
Napjatě očekávaná nejnovější kniha autora slavné Gomory je pokusem o zmapování mezinárodního obchodu s kokainem, který v posledních desetiletích výrazně poznamenal nelegální ekonomiku mnoha zemí a stal se rovněž významným zdrojem příjmů mafiánských kruhů. Na své živě vylíčené cestě po stopách drogy od jihoamerických plantáží s kokou až po její odbytiště a v USA, západní Evropě či Asii sleduje Saviano obchodníky, pašeráky i konečné konzumenty a oběti kokainu, zaznamenává změny ve struktuře světového obchodu s ním a nabízí tak fascinující obraz jedné z nejvýnosnějších aktivit současného organizovaného zločinu.
Salman Rushdie - Zběsilost
Osmým románem Salmana Rushdieho a životním pocitem jeho hrdiny, pětapadesátiletého britského profesora indického původu Malika Solanky, proniká zběsilost hned v několika podobách: jako zdroj tvůrčí energie i násilných činů, jako motiv politických zvratů i důsledek zklamaných nadějí. Příběh Solankova osudového newyorského léta roku 2000 v prostředí milionářské prosperity, duchovní vyprahlosti a vykolejených citových vztahů je mistrným obrazem paradoxy nabitého světa na prahu nového století i novým potvrzením autorových jazykových a stylistických kvalit.
Salman Rushdie - Hanba
V honosném sídle "daleko u hranic v městě K." se třem zhanobeným sestrám narodí syn Omar Chajjám Šakíl. Když se konečně odpoutá od trojjediného lůna, vyjde z domu jako dychtivý voyeur všech metamorfóz hanby, před níž ho jeho matky chtěly uchránit… Rushdieho hořkou "moderní pohádku" inspirovanou moderními dějinami Pákistánu lze číst jako čistou fikci, politický pamflet, legendu i skutečnost, tak jako ve svých ostatních dílech však autor čtenáře strhne především svou brilantní fabulační schopností a jazykovým mistrovstvím, uchovaným i ve vynikajícím českém překladu.
Salman Rushdie - Čarodějka z Florencie
Plavovlasý mladík přicházející z daleké Evropy na dvůr indického císaře Akbara a vystupující pod hned několika jmény se mughalskému vládci představuje jako syn Akbarovy pratety, tajemné krásky unesené kdysi uzbeckými válečníky, kterou pakosud zavál až do Florencie, kde okouzlila řadu místních malířů. Akbar podezírá obratného vypravěče z toho, že mu předkládá spíše smyšlenku než věrohodnou verzi skutečných událostí, uvědomuje si však, že v mladíkovi našel i spřízněnou duši, ochotnou překročit hranici mezi skutečností a snem a začít v něm nový život. Anebo je návštěvníkovo líčení přece jen pravdivé? Podmanivý příběh nejnovějšího románu Salmana Rushdieho, nacházející ve zdánlivě odlišných světech renesanční Itálie a mughalské Indie překvapivou podobnost, je mimo jiné dalším vyznáním autorovy víry v inspirativnost procesu vzájemného míšení a ovlivňování západní a východní kultury, nepochybně však čtenáře strhne samotnou silou svého příběhu, znovu dokládajícího Rushdieho jedinečné vypravěčské schopnosti.
Peter Ackroyd - Hawksmoor
Londýn počátku osmnáctého století, pozvolna se vzpamatovávající z následků rozsáhlého ničivého požáru, je městem nuzáků i boháčů, tradičních pověr a tajných nauk i osvícenské racionality a elegance. Architekt Nicholas Dyer, pověřený výstavbou sedmi nových městských kostelů, hodlá zajistit svým chrámům nesmrtelnost krutým rituálem: v základech každého z nich má spočinout mrtvé lidské tělo. O dvě stě padesát let později vyšetřuje londýnský detektiv Nicholas Hawksmoor záhadnou sérii brutálních vražd, ke kterým dochází právě poblíž Dyerových kostelů… Známý anglický prozaik si ve svém precizně komponovaném díle brilantně pohrává se vzájemným zrcadlením odlišných historických rovin, identitou skutečných a fiktivních historických postav i svárem racionálního a metafyzického vnímání světa. Jeho střídavě hororový, fantasmagorický i lyrický román, vyznamenaný mj. Whitbreadovou cenou a Cenou deníku The Guardian za nejlepší prózu, patří k těm, z jejichž moci není lehké se vymanit ještě dlouho po jejich dočtení.
Clara Sánchezová - Co skrývá tvé jméno
Třicetiletá Sandra žije osaměle v malém domku u moře, kam utekla z Madridu. Čeká dítě s mužem, kterého nemiluje, a přemýšlí, co si dál počít se svým životem. Náhodně se seznámí s dvojicí sympatických důchodců z Norska, již zde tráví podzim života. Sandru si ihned oblíbí a všemožně se jí snaží pomáhat. Do ospalého lázeňského městečka přijíždí z Argentiny záhadný Julián, bývalý vězeň koncentračního tábora Mauthausen, který oba norské důchodce sleduje. Sandra se od Juliána dozvídá, že Christensenovi před ní skrývají strašlivou minulost. Nejprve mu nevěří, když se ale tajemství začne vyjevovat, mladá žena se náhle ocitne ve velkém nebezpečí.
Michela Murgiová - Accabadora
Podmanivý román italské prozaičky ověnčený hned několika literárními cenami vypráví příběh dvou žen zasazený do prostředí Sardinie padesátých let minulého století. Když se chudé vdově Anně Terese narodí nepříliš vítaná čtvrtá dcera Maria, ujímá se jí ve věku šesti let osamělá a bezdětná švadlena Bonaria, jež jako "accabadora" pomáhá ze světa nevyléčitelně nemocným. Před dívkou je tato její role utajována, a když vyjde po letech najevo, Maria adoptivní matku opustí a vydá se do Turína, kde přijme místo vychovatelky. Poté co se dozví, že Bonaria vážně onemocněla, vrací se zpět, aby se o ni postarala, a když se ženin stav dále zhorší, začíná chápat, že přišla chvíle rozhodnutí, jak "accabadoře" nejlépe posloužit.
Kyril Bonfiglioli - Mortdecaiův záhadný případ s knírem
Světem protřelý aristokrat, excentrik a obchodník s uměním Charlie Mortdecai, zaujatý právě kultivací nové ozdoby svého horního rtu, je povolán do Oxfordu, aby v roli neoficiálního vyšetřovatele přišel na kloub tragické nehodě tamní profesorky provázené řadou podezřelých okolností. Cesta k odhalení pravdy o celém případu se však ukáže být mimořádně spletitá a neohroženého pátrače čeká řada těžkých zkoušek v podobě brutálních násilníků, tajnůstkářských bankéřů, řecky psaných poznámek, záludností zákonů optiky či půvabných ruských agentek. Navzdory všem překážkám spěje Charlie neochvějně k cíli své mise - jak ale tuší, ani ten nejďábelštější z protivníků neprověří jeho schopnosti tak jako jeho neodolatelná žena Johanna, odhodlaná nevpustit jej do manželského lože, dokud se nezbaví svého tolik hýčkaného kníru...
Tzvetan Todorov - Strach z barbarů
"Musíme-li bránit demokracii, je nanejvýš potřebné, abychom se nenechali ovládnout strachem a strhnout k násilným reakcím. Minulost nás učí, že léčba může být v takových případech horší než sama nemoc," píše ve svém nejnovějším knižním eseji známý francouzský sémiotik Tzvetan Todorov. Autorova mimořádně inspirativní úvaha nad obecným problémem sváru kulturního relativismu a racionalistického absolutismu a aktuálními tématy "střetu civilizací" a "války proti terorismu" se nejprve ohlíží do evropské historie ve snaze o definici barbarství, civilizace, kultury a kolektivní identity, aby se posléze pokusila nalézt odpovědi na celou řadu palčivých otázek stojících před moderní západní civilizací. Jak autor přesvědčivě argumentuje, základním východiskem pro reakci Západu na problémy dnešního světa musí zůstat hodnoty demokracie a lidských práv: snaha o řešení situace vojenskou silou s sebou přináší nejen riziko zneužití této síly, ale i probuzení našich vlastních násilných sklonů, jež se v evropských dějinách již tolikrát ničivě projevily.
Nikos Kazantzakis - Řek Zorbas
Kazantzakisův nejslavnější román Řek Zorbas (Bios kai politeia tu Alexis Zorba, v doslovném překladu O životě a činech Alexise Zorbase) vznikl nejen z autorovy upřímné touhy zpodobnit svéráznou lidovou postavu dlouholetého přítele Georgiose, s nímž si r. 1919 najal pilu ve vesnici Pastrov v kraji Mani na Peloponésu, ale i z příčin daleko hlubších, jež souvisejí s podstatou Kazantzakisovy tvorby. Zorbas – prostý venkovan, žijící v souladu s přírodou a s jejími přirozenými zákony, člověk, který dovede vychutnat všechny krásy života a smířit se s jeho ranami, člověk s bezprostředním vztahem k lidem – to je tak trochu Kazantzakisův ideál, meta jeho filosofického i tvůrčího úsilí. A tak k nám Zorbasův příběh mluví dvojí řečí – zaujme nás nejen poutavostí a neuvěřitelnou pestrostí osudu svého hrdiny, ale také otázkami po smyslu života, tajemství smrti, podivuhodné složitosti lidských vztahů. Román (česky vyšel poprvé r. 1967 pod názvem Alexis Zorbas) byl přeložen do mnoha jazyků a vyšel ve čtyřiceti zemích. Mimořádně úspěšně byl zfilmován v řecko-americké koprodukci s Anthony Quinnem v titulní roli.